Slasoep

Hallo allemaal. Hopelijk zijn jullie enorm aan het genieten van de vakantie en de feestdagen. Vandaag is het OLIEBOLLENDAG bij mijn vriend zijn nederlands gezin. Ik blijf de tradities van onze noorderburen leuk vinden!

Vorige week heb ik jullie beloofd enkele receptjes door te geven. Vandaag begin ik met de slasoep. Het is een soep die ik een 7- tal jaren geleden voor het eerst gemaakt heb. Die vond ik toen zo lekker dat ik ze een aantal keren gemaakt had en al heel snel kende ik het recept uit mijn hoofd. Na een tijdje begon ik het minder te maken totdat ik het zelfs helemaal vergeten was dat het bestond. Het recept was ik ondertussen al helemaal kwijt.

Vlak voor kerst kreeg ik echter het lumineuze idee om nog eens slasoep als voorgerecht te maken. Ervan overtuigd dat ik het nog wel zou kunnen ging ik naar de winkel en kocht alle ingrediënten. Of beter.. ik liet mijn vader die halen 🙂. Mijn enige twijfel aan het recept was, hoeveel water ik erbij moest doen en het feit dat mijn vader geen bouillion gekocht had. Maar ik zag het toch zitten. “de bouillion is toch zo belangrijk niet ” dacht ik, “en de hoeveelheid water doe ik wel op gevoel….

Kerstavond maakte ik dan mijn soep. Maar bah, wat een waterachtige soep was het! Zonder bouillion en met een liter water te veel was het echt niets. Aangezien dat ik een volledige week aan mijn vriend beloofd had dat de soep lekker zou zijn schaamde ik mij dood. De soep heb ik dan maar niet opgediend. Maar omdat ik ondertussen al aan jullie beloofd had om een recept te geven en omdat ik mijn vriend nog steeds wou overtuigen heb ik het dan nog eens geprobeerd. Deze keer met minder water en meer bouillion. Geloof me, deze keer was het wel heerlijk. Iedereen, incluus mijn vriend, vond het lekker. Toch nog een succes (na datum).

Bij deze het fantastisch simpele en snelle recept.

Slasoep

 Maximuum 20 min werk. Voor ongeveer 6 personen

Benodigdheden:
  • 2 kroppen sla
  • 2 bouillionblokjes
  • 1 pakje kruidenkaas (boursin ofzo)
  • 1 liter water
  • zout en peper
Bereiding:
  • zet het water met de bouillonblokjes op het vuur in een grote pot
  • Als de bouillionblokjes opgelost zijn voeg je er de gespoelde sla bij
  • kruid met peper en zout
  • als de sla geslonken en zacht is, met een staafmixer fijnmixen
  • aan de kook brengen
  • de pan van het vuur halen en de kruidenkaas onder de soep mixen

En klaar.

Tip:
  •  Nadat de kaas erbij is mag je de soep niet meer koken deze gaat anders schiften
  • Wil je de soep wel op voorhand maken en achteraf opwarmen kan je wachten met de kaas tot je de soep vlak voor het serveren opwarmt.

Zo ik hoop dat jullie er van genieten en de soep ook eens maken. Laat maar weten wat jullie ervan vinden en of jullie er evenveel van smullen.

Tot volgende week

Liefs

4 gedachtes over “Slasoep

Geef een reactie

