Appel kruimelcake (AH)

Mijn zus en schoonbroer hebben een tattoo. 😀 Voor sommigen heel normaal maar mijn man en ik waren nu eens echt héél benieuwd hoe mijn ouders zouden reageren! Dus er werd afgesproken, als ze naar daar gingen dat ze dat op voorhand zouden doorbellen. Ze hielden zich mooi aan de afspraak en zodoende reden we gisteren naar De Pinte om de ramptoerist uit te hangen..

En natuurlijk om er lekker te eten. Ik nam het dessert mee (kwestie van de gemoederen te bedaren met zoetigheid). Het was een heerlijke appelcrumble. Een receptje van de AH die ik graag deel met jullie!

 

Appel crumble

Tips:

  • je kan de cake 1 dag van tevoren maken. Bewaar hem afgedekt in de koelkast, haal hem minimaal 1 uur voor het gebruik eruit en verwarm hem voor het serveren even in de oven.

 Benodigdheden:

  • 300 g lichte basterdsuiker
  • 300 g bloem
  • 300 g boter
  • 1 el speculaaskruiden
  • 1/2 tl zout
  • 70 g pecannoten
  • 4 eieren
  • 1 tl vanillearoma
  • 4 friszoete appels
  • ovenschaal 20x30cm, ingevet (of een hartje gelijk bij mij)

 Bereiding:

  • Hak de noten fijn 
  • Meng 100 g suiker en 100 g bloem in een kom. Snijd 100g boter in blokjes en voeg met de speculaaskruiden en het zout toe.
    • Kneed met je vingertoppen snel tot een kruimelig deeg
    • Meng de noten erdoor
    • Dek af en zet in de koelkast
  • Verwarm de oven voor op 170°
  • Breek de eieren boven een ruime kom en voeg de rest (200g) van de suiker toe
    • klop met een mixer in 5 min. tot een licht en luchtig mengsel
  • Smelt de rest van de boter in een steelpan, laat iets afkoelen en meng door het eiermengsel
  • Zeef de rest van de bloem (200g) erboven en spatel samen met het vanillearoma voorzichtig door het eiermengsel
  • Maak de appels schoon, snijdt ze in blokjes van 1 a 2 cm
  • Schep het beslag in de ovenschaal
  • Verdeel de appels er bovenop
  • Strooi het kruimeldeeg erbovenop
  • Bak de appelcrumble in 50 min goudbruin en gaar
 Smakelijk
Trouwens, mijn ouders reageerden zeer goed. Mijn moeder leek zelfs enthousiast. Ik ben vergeten een foto te nemen van de tattoos maar het is dit concept:
 
Een gedachte over “Appel kruimelcake (AH)

Geef een reactie

