5 x suikervrije tussendoortjes

Suikervrij leven is een uitdaging. Zeker als je van zoet houdt. Er zijn mensen die zeggen dat je geen zoet meer mag eten omdat je dan toch de zoetverslaving in stand houdt. Mijn filosofie is: ‘foert’ en ‘alles met mate‘. Geraffineerde suikers probeer ik wel te vermijden, omdat je deze niet juist kan verteren. Maar natuurlijke suikers? Die heet ik welkom (twijfel je nog of je suikervrij gaat eten? kijk even terug naar dit filmpje)

Maar het blijft moeilijk, suikervrije zoetigheid. Je komt steeds dezelfde ingrediënten tegen. Toen ik vroeg welke jullie het meest beu waren, was jullie antwoordt geen verrassing!: Banaan, dadel en kokos. Ik noem ze: ‘De suikervrije 3’. Dus ik zocht eens 5 recepten zonder ‘de suikervrije 3’. 

PS: soms kom je kokosolie tegen, dit geeft geen kokossmaak aan je gerecht (dus geen paniek) wil je het toch vervangen? Gebruik dan roomboter.

Yoghurtcake met citroen

Recept: klik hier
Bereidingstijd: 15min werken, 50 min bakken
Smaak: Je smaakt de citroen er goed door. Het is lekker zoet en luchtig. Het ziet er uit als een cake maar is niet zo droog. Gelukkig want ik hou niet van droge cake
Aanpassingen: Dit is het enige recept waar ik kokosbloesemsuiker heb gebruik. Deze kan je wel heel gemakkelijk vervangen. Kokosbloesemsuiker door palmsuiker.

Rauwe koekjes met noten, havermout en chiazaadjes

Recept: klik hier
Bereidingstijd: 10 min werken, 60 min in de diepvries
Smaak: Heerlijk, lekker fris (goed voor de zomer). Maar ook een volle smaak dus ook zeer lekker in de winter.
Aanpassingen: In plaats van 3 el agavesiroop nam ik 5 el, om het wat vaster en vochtiger te maken. Als je verder de verhoudingen van het recept blijft hanteren, kan je echt allerlei andere ingrediënten erdoor gooien. Lekker uittesten! Wat ik wel doe, in plaats van het tussen twee bakpapieren tot een bol te kneden, is het direct in een ovenschaal leggen en aandrukken met een lepel. Dat werkt ook zeer goed!

Pecan vanillekoekjes

Recept: klik hier
Bereidingstijd: 20 min werken, 45 min in de koelkast, 15 min in de oven.
Smaak: Hier zie je ze nog netjes in een doos, op het einde van de dag was de doos leeg (99% mijn schuld). Je proeft de noten er lekker door.
Aanpassingen: Ik had het heel moeilijk om een vast deeg te maken. Het bleef brokkelen. Dat kan zijn omdat mijn keukenmachine de noten niet fijn genoeg hakt. Maar is het bij jou ook zo, dan raad ik je wat extra kokosolie aan.

Amandelkoekjes met jam

Recept: klik hier
Bereidingstijd: 25 min werken, 10 min in de oven
Smaak: We zijn er weg van! Zowel ik als mijn man vinden ze echt lekker.
Aanpassingen: Als ze uit de oven komen zijn ze redelijk slap. Ze worden iets harder maar niet helemaal. Je kan ze dus wel in je hand houden, maar hou er iets onder voor de kruimels :). Bovendien is het een goed idee om in het midden een lekker grote put te maken voor extra jam, die maakt het namelijk helemaal af!

Carrot cake

 
Recept: klik hier
Bereidingstijd: 15 min werken, 25 min in de oven
Smaak: Zelf vind ik het net oke. Maar op het familiefeestje ging het er in al zoete koek. Ieder zijn meug!
Aanpassingen: De wortels waren toch nog iets te grof gesneden. Gebruik gerust een zeer fijne rasp. Op die manier is je deeg een meer vloeiend geheel.

Een gedachte over “5 x suikervrije tussendoortjes

Geef een reactie

